Promocja w Internecie prowadzona jest z wykorzystaniem rozmaitych instrumentów takich jak: reklama internetowa, promocja sprzedaży, marketing bezpośredni, sponsoring i public relations, promocja z wykorzystaniem wyszukiwarek. Każdy z tych instrumentów operuje odmienną paletą środków, form i możliwości działania. Zaś szczegółowa charakterystyka znajduje się w rozdziale drugim niniejszej pracy.
Wymienione powyżej instrumenty promocyjne oraz skorelowane z nimi środki, działania i formy można z powodzeniem zastosować w Internecie. Wszystko to dzięki temu, iż globalna sieć posiada kilka cech, które jednak muszą być brane pod uwagę w trakcie kształtowania promocji przedsiębiorstwa.
Sieć daje możliwość łatwego wysyłania informacji i szybkiego odbioru odpowiedzi, pozwala także na wymianę opinii w obrębie danego tematu lub wybór konkretnych treści, które interesują internautę.
MULTIMEDIALNA FORMA PRZEKAZU Dzięki zaawansowanym technologiom Internet wykorzystuje grafikę statyczną, tekst, dźwięk, animację, a także prezentację filmową oraz interaktywną. Prezentacja interaktywna pozwala internaucie wpływać na treść jaka jest w niej wyświetlana.
POTENCJAŁ SPOŁECZNOŚCIOWY. Internet pozwala również na prowadzenie dialogu nie tylko pomiędzy firmą, a jej klientem, lecz również pomiędzy samymi klientami, co sprzyja wymianie informacji oraz tworzeniu rzeczywistego obrazu firmy
i sprzedawanych przez nią produktów.
AKTYWNY WSPÓŁUDZIAŁ UŻYTKOWNIKA Internauta sam podejmuje decyzje o tym jakie treści zostaną wyświetlone na monitorze jego komputera. Aktywność użytkownika jest cechą charakterystyczną Internetu i dlatego zaliczany jest do mediów typu pull. Doskonałym przykładem są witryny WWW, ponieważ użytkownik samodzielnie wpisuje w okno przeglądarki adres strony, którą chce odwiedzić, bądź klika na odnośnik, który w danym momencie wzbudził w nim zainteresowanie.
DUŻY ZASIĘG ODDZIAŁYWANIA Witryny internetowe, e – mail, komunikatory internetowe oraz Usenet są dostępne w obrębie całego świata przez całą dobę i siedem dni w tygodniu.
To właśnie Internet sprawił, iż powstało nowe środowisko marketingowe, częstokroć determinujące konieczność zmian w prowadzeniu przez przedsiębiorstwa działalności marketingowej. Powyższe wnioski spójne są ze stwierdzeniem M. Portera, który uważa, iż obecnie sukces mogą osiągnąć te przedsiębiorstwa, które potrafią odpowiednio wykorzystać Internet i opracować dzięki niemu strategie komplementarne wobec dotychczas stosowanych.
Reasumując powyższe stwierdzić można, iż promocja w Internecie urasta do funkcji czynnika, który w istotny sposób decydować będzie o konkurencyjnej pozycji przedsiębiorstwa. Podstawową siłą tego kanału promocji jest jego potencjał twórczego uzupełnienia tradycyjnych narzędzi marketingowych.
Źródło: mgr Anita Denis