Funkcja informacyjna to zdaniem M. Drzazgi pierwotna funkcja promocji. Przejawia się ona przede wszystkim w wymianie informacji pomiędzy przedsiębiorstwem, a jego otoczeniem. Odbiorcami wiadomości wysyłanych przez firmę są obecni oraz potencjalni konsumenci dóbr lub usług oferowanych przez podmiot. Zdaniem autora „Odbywa się to zazwyczaj podczas wprowadzania nowych produktów na rynek lub też w przypadku informowania konsumentów o nowych możliwościach zastosowania produktów.”Funkcja perswazyjna ujawnia się, gdy w procesie dialogu firmy z rynkiem pojawia się komunikat będący:
zachęceniem, pobudzeniem,aktywizowaniem odbiorców. Większość działań promocyjnych przedsiębiorstwa przybiera właśnie taką formę, co warunkowane jest procesami zachodzącymi na rynku oraz silną konkurencją. Realizacja owej funkcji następuje, gdy przedsiębiorstwo zdobędzie klienta oraz pozyska jego lojalność. Ze względu na swoje przeznaczenie jest ona silnie skorelowana z funkcją konkurencyjną, która wyraża się w rywalizacji rynkowej przedsiębiorstw. W wyniku wyczerpywania się możliwości konkurowania za pomocą takich narzędzi jak: produkt, cena, czy dystrybucja, często jedyną drogą do zyskania przewagi konkurencyjnej jest inwestycja w promocję. Jest to bowiem szansa na efektywne zagłuszenie działań innych podmiotów istniejących na rynku. Faktem jest jednak, iż wszystkie z powyższych funkcji wzajemnie się przenikają, a sprowadzają zasadniczo do jednego celu – przekazania informacji otoczeniu.
Źródło: mgr Anita Denis