Poczta elektroniczna

Jak stwierdzają specjaliści firmy doradczej Peppers & Rogers Group „e- mail jest najszybszym, najbardziej elastycznym i najbardziej zindywidualizowanym środkiem komunikacji we współczesnym świecie.”1 Tym, co tak zachwalają specjaliści jest „poczta elektroniczna, będąca usługą pozwalającą na przesyłanie listów i załączników do listów w postaci plików poprzez Internet. Jednym z powszechnych narzędzi promocji firmy za pomocą poczty elektronicznej jest tzw. marketing e-mailowy. „E-mail marketing jest formą marketingu bezpośredniego, wykorzystującą pocztę elektroniczną jako narzędzie komunikacji. Obejmuje ona analizowanie, planowanie, realizację i kontrolę takich procesów jak: - tworzenie i rozbudowa baz adresów e-mail, - zarządzanie bazami adresów e-mail, - przygotowywanie treści oraz kreacji wiadomości e-mail, - wysyłka wiadomości e-mail, - obsługa informacji zwrotnych - tworzenie schematów komunikacji wykorzystującej pocztę elektroniczną. Wielu użytkowników często utożsamia marketing e-mailowy z przykrymi doświadczeniami, jakimi są m.in. spam, czy zablokowana skrzynka odbiorcza. Marketing e-mailowy działa w oparciu o wiadomości elektroniczne, jakie są wysyłane do klientów za ich zgodą. Problem polega na tym, iż niestety większość z tych klientów zapomina o wyrażonej wcześniej przez nich zgodzie na otrzymywanie regularnych komunikatów reklamowych. Takie błędne wyobrażenie prowadzi do tego, że większość marketingowych komunikatów w formie elektronicznej traktowana jest przez użytkowników jako niechciany spam. W efekcie, przez długie lata ta forma marketingu spotykała się z negatywnym odbiorem, jednak mimo to jest ona do tej pory najskuteczniejszym i najtańszym instrumentem budowania relacji z klientem. Mimo, iż mnóstwo firm zaczęło sięgać po to narzędzie dopiero teraz, to znacznie większa liczba przedsiębiorstw małych i dużych już dawno zdała sobie sprawę z jego ogromnych możliwości w obszarze nawiązywania, a także utrzymywania kontaktów z obecnymi oraz potencjalnymi klientami. Z prognoz wynika, że w roku 2012 wydatki przedsiębiorstw przeznaczone na marketing e-mailowy mają osiągnąć aż 2,1 miliarda dolarów. Uwzględniając to, że 97% klientów i 94% marketingowców używa poczty elektronicznej, gigantyczny obszar tej formy marketingu jest jednoznaczny. Ponadto okazuje się, iż każdy dolar jaki wydawany jest na marketing e-mailowy generuje przychód rzędu 46 dolarów.2 Dodatkowo marketing e-mailowy cechuje się największą stopą zwrotu z inwestycji spośród wszystkich osiągalnych form marketingu internetowego. Duże znaczenia ma, także fakt, że marketing e-mailowy jest tani, tak więc na początku nie trzeba ponosić dużych nakładów finansowych. Wystarczy na początek wdrożyć nieskomplikowany program, a następnie powoli go rozwijać. Jedną z form wykorzystywaną w promocji za pomocą poczty elektronicznej jest załącznik. Technika ta wykorzystywana jest przez serwisy, które oferują darmowe konta e-mail. Do takich serwisów w Polsce zalicza się m.in.: Optimus, Polbox oraz Krakowski Komercyjny Internet. Załącznik sam w sobie zawiera nazwę przedsiębiorstwa, usługi, produktu, adresu WWW, pod którym znajdują się dodatkowe informacje lub serwis reklamowy. Dla wysyłających pocztę tekst reklamowy nie jest widoczny, jest on dołączany automatycznie w procesie wychodzenia z serwera. Serwis ma charakter darmowy, tak więc charakteryzuje się tym, iż nie zarabia on na użytkownikach tylko na zyskach, które zaczerpnięte są z reklam. W związku z tym załączniki do listu są powszechną formą, ilość użytkowników tego typu serwisu jest ogromna, co w rezultacie daje możliwość szybkiego dotarcia z reklamą do dużego grona osób. Większość programów do obsługi poczty elektronicznej daje możliwość utworzenia pliku tzw. podpisu. Taki podpis obejmuje kilka linijek tekstowych, np. imię i nazwisko nadawcy, nazwę firmy, stanowisko nadawcy w danej firmie, numer kontaktowy, slogan firmy. Taki plik jest dodawany automatycznie do każdego komunikatu, jaki jest wysyłany przez użytkownika za pośrednictwem poczty elektronicznej. Listy elektroniczne, które są zaopatrzone w taki podpis stanowią bez wątpienia dobrą formę reklamy. Listy, które zawierają ofertę przesyłane są bezpośrednio do skrzynek pocztowych, należących do innych użytkowników sieci, prywatnych oraz firmowych, bądź na listy dyskusyjne. Ważne jest to, by na względzie mieć jedynie tę korespondencję, która bezpośrednio związana jest z przedstawioną ofertą. Wspomniany sposób często styka się z negatywnym oddźwiękiem innych użytkowników w Internecie, choć skuteczność tej formy promocji sięga często 10%.
Źródło: mgr Anita Denis
 
 
Blogger Templates