E – marketing bezpośredni
Docieranie do ściśle wyselekcjonowanej grupy docelowej warunkuje poziom efektywności podejmowanych działań promocyjnych. Z tego powodu coraz większą popularnością wśród przedsiębiorców cieszy się e – marketing bezpośredni. Przez
e - marketing bezpośredni należy rozumieć prowadzone w Internecie „działania marketingowe skierowane do starannie wyselekcjonowanych odbiorców. Działania takie charakteryzują się większą skutecznością w porównaniu do tradycyjnego marketingu, przez co wymagają mniejszych nakładów finansowych. Dodatkowym atutem marketingu bezpośredniego jest jego "mierzalność", dzięki czemu skuteczność jest łatwa do zbadania i przeanalizowania.”1
Jedną z form e – marketingu bezpośredniego są grupy i fora dyskusyjne zapewniające możliwość nawiązywania kontaktów z potencjalnymi klientami dla celów sprzedaży bezpośredniej. Dzięki takiemu rozwiązaniu można m.in.:
poznać potrzeby klientów firmy, głównie dzięki słuchaniu, spostrzeżeniom
i zadawaniu odpowiednich pytań, co nie niesie za sobą odpowiedzialności związanej
z ponoszeniem jakichkolwiek kosztów,
zaoferować doradztwo i konsulting w odpowiedzi na potrzeby klientów, można w ten sposób pomóc klientowi w podjęciu właściwego wyboru, co do odpowiednich produktów oraz specyfikacji, które spełnią jego potrzeby,
zidentyfikować nowych klientów w oparciu o zasadę zaczerpniętą
z doświadczenia w budowaniu relacji z klientami po za siecią. Wiele osób odwiedza różne wystawy i udaje się na konferencje w celu nawiązania nowych kontaktów biznesowych. W Internecie, również można wykorzystać ten aspekt, co więcej daje on dodatkowe możliwości działania, gdyż kontakty można pozyskiwać bezpośrednio będąc w biurze czy w domu podczas wykonywania innych obowiązków,
sprzedawać produkty i usługi w skuteczny sposób, co umożliwia wcześniejsze rozpoznanie potrzeb klienta.2
Udział w takiej dyskusji pomaga w zorientowaniu się w potrzebach tych ludzi
i zaproponowaniu im rozwiązania nurtujących ich problemów. Jednak należy pamiętać, iż taka forma może być efektywna wówczas, gdy obecność oferenta w danej grupie dyskusyjnej jest wiarygodna, a sam oferent został uznany za jej członka.
Prowadzony w ten sposób marketing bezpośredni ma szereg zalet. Pozwala on bowiem:
prowadzić wywiad rynkowy, który składa się m.in.: z informacji o konkurencji, informacji o popycie rynkowym, a także o zmianach zachodzących na przestrzenie całej branży. Agenci prowadzący sprzedaż skupiają swoje działania jak najbliżej rynku, wchodząc w interakcje z aktualnymi i potencjalnymi klientami, nawiązując bezpośredni kontakt z produktami, a także z agentami konkurencyjnych firm. "agencja reklamowa kraków" Co więcej mają oni możliwość zaobserwowania zmian dotyczących wymagań i oczekiwań klientów ostatecznych;
dementować plotki zatrudniając pracowników odpowiedzialnych za przeglądanie wszystkich forów oraz grup dyskusyjnych w celu odnalezienia potencjalnych plotek związanych z firmą, czy oferowanymi przez nią produktami lub usługami. Skutki niekorzystnego PR mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek organizacji, a wiedza o istnieniu takich plotek umożliwia ich szybkie i sprawne zdementowanie, co pomaga oszczędzić firmie sporych wydatków;
zapewniać usługi posprzedażowe poprzez nawiązywanie kontaktów wewnątrz grup dyskusyjnych, a także podtrzymanie dominacji przez możliwie najdłuższy okres, co utwierdzi członków w przekonaniu, iż za pomocą zakupów dokonywanych na stronie internetowej przedsiębiorcy będą mieli łatwy dostęp do takich usług. Źródło: mgr Anita Denis